Kulttuurihyvinvointia työyhteisöihin

25.11.2024
(2min)
Tässä blogiartikkelissa olen koonnut tietoa ja muutamia näkökulmia kulttuurihyvinvoinnin merkityksistä ja soveltavan taiteen mahdollisuuksista työyhteisöjen kontekstissa.
Kulttuurihyvinvoinnin merkityksiä työyhteisöissä
Kulttuurihyvinvointi on kokonaisuus, jossa jaetaan kokemus taiteen ja luovan toiminnan hyvinvointia edistävistä vaikutuksista ja taide sekä kulttuuri voivat myös välittää hyvinvoinnin merkityksiä sekä vaikutuksia. (Taikusydän) Taiteella ja kulttuurilla on tutkitusti suuria hyvinvointivaikutuksia, joiden avulla voidaan auttaa myös työyhteisöjä pysymään hyvinvoivina, toimintakykyisinä ja sopeutumaan myös muuttuviin olosuhteisiin. (THL 2024)
"Kulttuurihyvinvointiin tähtäävä taidelähtöinen toiminta voi toimia työyhteisöissä katalysaattorina, joka saa liikkeelle asioita ja prosesseja sekä yksilö- että työyhteisötasolla." THL 2024
Taide- ja kulttuuri työllistävät enenevissä määrin ja sillä
on siten huomattava yhteiskunnallinen merkitys. On tärkeää
hyödyntää luovien alojen osaajia ja osaamista.
(Kulttuuripooli 2023, Tilastokeskus 2021,
TAKU 2023, Taike 2022, Taiteenedistämiskeskus 2021, Opetus- ja
kulttuuriministeriö 2022, Virolainen 2015)
Soveltavan taiteen mahdollisuudet työyhteisöissä
Soveltava taide tarjoaa ratkaisuja esimerkiksi työyhteisöjen kehittämiseen, luovuuden ja hyvinvoinnin vahvistamiseen, terveydenhuollon kumppaniksi ja myös muuhun osallistavaan toimintaan. Soveltavan taiteen avulla voidaan vahvistaa esimerkiksi yhteisöllisyyttä, yhteistyökulttuuria sekä resilienssiä. (THL 2024, Virolainen 2015)
Taide- ja kulttuuri yhdistävät ihmisiä ja luovat tilaa hyvinvoinnille, uusille ratkaisuille sekä ajattelulle. On vain lähdettävä liikkeelle jostain ja kokeiltava rohkeasti. Voit aloittaa esimerkiksi tästä!
Anniina Rönkä Art & Design
Hyvinvointia soveltavan taiteen keinoin.
LÄHTEET:
Korhonen, Pekka & Airaksinen, Raija (toim.) (2014): Hyvä hankaus 2.0. Kokos-julkaisuja 1/2014.Taideyliopisto, Helsinki.
Kurki, L. (2000): Sosiokulttuurinen innostaminen. Vastapaino. Tampere.
Kulttuuripooli 2023. Viitattu 25.11.2024. https://www.kulttuurihyvinvointipooli.fi/selvitys-koettu-hyvinvointi-kulttuurihyvinvoinnin-arvioinnin-keskioon/
Lilja-Viherlampi, L. & Rosenlöf, A-M. (2019): Moninäkökulmainen kulttuurihyvinvointi. Tanskanen, I. (Ed): Taide töissä: Näkökulmia taiteen opetukseen sekä taiteilijan rooliin yhteisöissä. Turun ammattikorkeakoulu.
Taike 2022. Taiteilijan asiantuntijuuden ja välittäjätoiminnan kehittämisohjelma. Viitattu 25.11.2024. https://www.taike.fi/fi/taike-vaikuttaa/ohjelmat-ja-projektit/taiteilijan-asiantuntijuuden-ja-valittajatoiminnan
Taikusydän. Kulttuurihyvinvointi. Viitattu 25.11.2024.
Taikusydän. Osallistava taide. Viitattu 25.11.2024.
Taikusydän. Soveltavataide. Viitattu 25.11.2024.
Taiteen edistämiskeskus 2021. Viitattu 25.11.2024. https://reiluntaiteenmanifesti.fi/
TAKU 2023. Taide- ja kulttuurialan avainlukuja. Viitattu 25.11.2024. https://taku.fi/nain-vaikutamme/taide-ja-kulttuurialan-avainlukuja/
THL 2024. Taide muutoksen mahdollistajana työelämässä.Viitattu 25.11.2024. https://thl.fi/aiheet/lapset-nuoret-ja-perheet/kehittyvat-kaytannot/kulttuurihyvinvointi-ja-taidelahtoiset-menetelmat/taide-muutoksen-mahdollistajana-tyoelamassa
Tilastokeskus (2021). Viitattu 25.11.2024. https://www.stat.fi/
Opetus- ja kulttuuriministeriö 2022. Viitattu 25.11.2024. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-263-764-2
Tanskanen, I. & Juppi, P. (toim.) (2017): Taiteen moniammatilliset kontekstit. Turun ammattikorkeakoulun puheenvuoroja: 94.
Virolainen, J. (2015): Kulttuuriosallistumisen muuttuvat merkitykset. Katsaus taiteeseen ja kulttuuriin osallistumiseen, osallisuuteen ja osallistumattomuuteen. Cuporen verkkojulkaisuja 26. Helsinki: Kulttuuripolitiikan tutkimuskeskus Cupore.